DZIAŁ

1. Ochrona przyrody w Polsce

TEMAT

1.1. Organy ochrony przyrody w Polsce i ich uprawnienia

ZADANIE

1.1.1 wymienić organy administracji rządowej i samorządowej odpowiadające za ochronę przyrody w Polsce

Organy administracji odpowiedzialne za ochronę przyrody w Polsce

System ochrony przyrody w Polsce jest dualistyczny, co oznacza, że odpowiedzialność dzielą między sobą organy administracji rządowej i samorządowej.

A. Organy administracji rządowej:

  1. Minister właściwy do spraw środowiska (obecnie Minister Klimatu i Środowiska) – naczelny organ, który wyznacza krajową politykę ochrony przyrody.

  2. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) – centralny organ administracji rządowej, koordynujący działania na poziomie kraju, opiniujący strategiczne dokumenty, wydający decyzje środowiskowe dla największych inwestycji i działający jako organ wyższego stopnia w stosunku do regionalnych dyrektorów.

  3. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) – organ terenowy działający w każdym z 16 województw. To kluczowy organ w systemie, odpowiedzialny za tworzenie i nadzór nad większością form ochrony przyrody, wydawanie zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków chronionych itp.

  4. Dyrektozy urzędów morskich (w Gdańsku, Słupsku, Szczecinie) – organy ochrony przyrody na obszarach morskich.

B. Organy administracji samorządowej:

  1. Sejmik województwa – stanowi akty prawa miejscowego (np. plan zagospodarowania przestrzennego) i powołuje niektóre formy ochrony.

  2. Wojewoda – w niektórych, ściśle określonych ustawą przypadkach, może być organem ochrony przyrody (np. w sprawach dotyczących pomników przyrody na terenie kilku powiatów).

  3. Starosta – organ powiatowy, odpowiedzialny m.in. za ustanawianie i znoszenie pomników przyrody, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych i zespołów przyrodniczo-krajobrazowych. Prowadzi też rejestr form ochrony przyrody na terenie powiatu.

  4. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta – organ gminny, który w ramach swoich kompetencji może inicjować tworzenie form ochrony przyrody i jest odpowiedzialny za ochronę zieleni na terenie gminy.

Szczególna rola Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe:
Nadleśniczy i dyrektorzy regionalnych dyrekcji LP nie są organami administracji publicznej, ale jako zarządcy ok. 1/3 terytorium Polski, na którym znajduje się większość rezerwatów i innych form ochrony, są obligatoryjnie zobowiązani do czynnej ochrony przyrody na tych terenach. Współpracują ściśle z RDOŚ i starostą, realizując plany ochrony i zadania ochronne.

ZADANIE

1.1.2 przedstawić zasady ustanawiania poszczególnych form ochrony przyrody
1.1.3. przedstawić organy odpowiedzialne za ustanowienie poszczególnych form ochrony przyrody

Formy ochrony przyrody: zasady ustanawiania i organy odpowiedzialne

Poniższa tabela przedstawia zestawienie form ochrony przyrody, organów je ustanawiających i podstawowe zasady ich powoływania.

 
 
Forma ochrony przyrodyOrgan ustanawiającyPodstawowe zasady ustanawiania
Park narodowyRada Ministrów rozporządzeniemPowoływany na obszarze nie mniejszym niż 1000 ha, wyróżniającym się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, naukowymi, społecznymi, kulturowymi i edukacyjnymi. Utworzenie wymaga przeprowadzenia konsultacji społecznych.
Rezerwat przyrodyRegionalny Dyrektor Ochrony Środowiska zarządzeniemPowoływany dla zachowania lub restytucji ekosystemów, siedlisk przyrodniczych lub konkretnych gatunków. Wymaga zaopiniowania przez właściwe rady gmin. Dla rezerwatów na terenach zarządzanych przez Lasy Państwowe wymagana jest także opinia Dyrektora Generalnego LP.
Park krajobrazowySejmik województwa uchwałąPowoływany na obszarze nie mniejszym niż 5000 ha, celem ochrony wartości przyrodniczych, historycznych, kulturowych i walorów krajobrazowych. Wymaga uzgodnienia z właściwymi radami gmin.
Obszar Natura 2000Minister właściwy do spraw środowiska rozporządzeniemObszar specjalnej ochrony ptaków (OSO) wyznacza się dla ochrony populacji dziko żyjących ptaków. Specjalny obszar ochrony siedlisk (SOO) wyznacza się dla ochrony siedlisk przyrodniczych lub gatunków roślin i zwierząt (poza ptakami). Proces wyznaczania wymaga konsultacji z Komisją Europejską.
Pomnik przyrodyRada gminy (lub starosta, jeśli pomnik ma znajdować się na terenie więcej niż jednej gminy) uchwałąSą to pojedyncze twory przyrody (drzewa, głazy, źródła, wodospady) lub ich skupiska, wyróżniające się szczególnymi wartościami. Ustanowienie następuje w drodze uchwały organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego.
Stanowisko dokumentacyjneRada gminy (lub starosta) uchwałąPowoływane dla ochrony niewyodrębniających się na powierzchni lub możliwych do wyodrębnienia, ważnych pod względem naukowym i dydaktycznym miejsc (np. profile geologiczne, fragmenty kopalni).
Użytek ekologicznyRada gminy uchwałąSą to zasługujące na ochronne pozostałości ekosystemów (np. śródpolne oczka wodne, bagna, torfowiska). Uchwała rady gminy jest podstawową formą ich powoływania.
Zespół przyrodniczo-krajobrazowyRada gminy (lub starosta) uchwałąPowoływany dla ochrony fragmentów krajobrazu naturalnego i kulturowego, ze względu na ich walory widokowe lub estetyczne.

Uwaga: Rejestr pomników przyrody, użytków ekologicznych, stanowisk dokumentacyjnych i zespołów przyrodniczo-krajobrazowych prowadzi starosta.

ZADANIE

1.1.4. scharakteryzować uprawnienia poszczególnych organów ochrony przyrody

Scharakteryzowanie uprawnień organów ochrony przyrody

  1. Minister Klimatu i Środowiska:

    • Określa strategiczne kierunki polityki ochrony przyrody.

    • Wydaje rozporządzenia w sprawie gatunków ochronie (wskaźniki gatunków, zakazy).

    • Ustanawia obszary Natura 2000.

    • Zatwierdza plany zadań ochronnych (PZO) i plany ochrony dla parków narodowych i obszarów Natura 2000.

    • Sprawuje nadzór nad działalnością Generalnego i Regionalnych Dyrektorów OŚ.

  2. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ):

    • Koordynuje działania RDOŚ.

    • Prowadzi centralny rejestr form ochrony przyrody.

    • Opiniuje projekty planów zagospodarowania przestrzennego województw i studia uwarunkowań.

    • Wydaje decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć o znaczeniu transgranicznym i krajowym.

    • Jest organem odwoławczym od decyzji RDOŚ.

  3. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ):

    • Kluczowy organ wykonawczy.

    • Ustanawia, likwiduje i zmienia granice rezerwatów przyrody.

    • Sporządza i realizuje plany ochrony dla rezerwatów i obszarów Natura 2000.

    • Wydaje zezwolenia na odstępstwa od zakazów dotyczących gatunków chronionych (np. na usunięcie gniazda ptaka chronionego, jeśli zagraża bezpieczeństwu).

    • Wydaje decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach dla znaczących inwestycji.

    • Nadzoruje realizację ochrony przyrody na swoim terenie.

    • Wymierza administracyjne kary pieniężne za szkody w przyrodzie.

  4. Starosta:

    • Ustanawia pomniki przyrody, użytki ekologiczne, stanowiska dokumentacyjne i zespoły przyrodniczo-krajobrazowe (lub inicjuje te działania przed radą gminy).

    • Prowadzi rejestr form ochrony przyrody na terenie powiatu.

    • Sprawuje bezpośredni nadzór nad pomnikami przyrody, użytkami ekologicznymi itp.

    • Może wystąpić z inicjatywą utworzenia rezerwatu lub parku krajobrazowego do RDOŚ lub sejmiku.

    • Wydaje decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć o średniej skali.

  5. Sejmik województwa:

    • Ustanawia, likwiduje i zmienia granice parków krajobrazowych.

    • Zatwierdza plany ochrony parków krajobrazowych.

    • Może ustanawiać inne formy ochrony (np. zespoły przyrodniczo-krajobrazowe o znaczeniu regionalnym), jeśli statut województwa mu na to pozwala.

Podsumowanie:
System ochrony przyrody w Polsce jest rozproszony i wielopoziomowy. Najważniejszą rolę w bezpośrednim zarządzaniu (rezerwaty, Natura 2000, zezwolenia) odgrywa administracja rządowa w terenie, czyli Regionalni Dyrektorzy Ochrony Środowiska. Natomiast administracja samorządowa, głównie na poziomie powiatu (starosta) i gminy (rada gminy), odpowiada za pomniejsze, ale liczne i ważne formy ochrony, integrując je z lokalnym planowaniem przestrzennym. Lasy Państwowe pełnią rolę nie organu, lecz niezwykle ważnego partnera i wykonawcy zadań ochronnych na powierzonym im obszarze.

EDU 1.1. Organy ochrony przyrody w Polsce i ich uprawnienia

Test jest oceniany. Rozwiąż go jeśli jesteś pewna/pewny, że opanowałeś materiał z lekcji. Jeśli nie wróci do lekcji i naucz się jej. Test można rozwiązać tylko jeden raz. Kto nie zaliczy testu lub otrzyma mniej niż 50 punktów odpowiada ustnie na następnych lekcjach.

Jeśli opanowałaś /opanowałeś materiał zacznij

Test zawiera 10 pytań zamkniętych, jedna odpowiedź prawidłowa. Ocena według skali ocen przedmioty zawodowe. Waga 2. Czas na rozwiązanie 10 minut.
👉Kliknij tu