Do końca roku szkolnego zostało:

dni
godzin
minut
sekund

DZIAŁ

Rejestrator leśniczego

6

TEMAT

Podstawy użytkowania rejestratora

6.1.

Nie trzeba się uczyć ale warto przeczytać

Dla chętnych. Informacje historyczne uzupełniające wiedzę.

1. Informacje podstawowe
1.1. Trochę historii
Dzięki wdrożeniu w 1995 zintegrowanego i jednolitego w skali Lasów Państwowych systemu
informatycznego (SILP) na poziomie nadleśnictwa oraz rozwojowi technologii informatycznych,
otwarte zostały perspektywy informatyzacji pracowników. Od tego czasu założenia do wszystkich
aplikacji mobilnych były tworzone przez Lasy Państwowe, w sposób zapewniający unifikację danych
w skali całej organizacji i pełną integrację tych programów z systemem informatycznym w
nadleśnictwie.
W roku 1997 rozpoczęto eksploatację pierwszej aplikacji leśniczego – Leśnik na
urządzeniach mobilnych Psion Workabout.
Leśnik to oprogramowanie do ewidencji obrotu drewna, rejestracji miejsca i czasu
pracy przez wykonawców własnych oraz wydawania świadectw legalności drewna w
lasach niepaństwowych;
Na urządzeniach mobilnych leśniczych w ciągu roku rejestrowany jest obrót około 40
mln m3 drewna o wartości ponad 13 miliardów złotych. Te liczby wiele mówią o
strategicznym znaczeniu rozwiązań mobilnych w polskim leśnictwie. Rejestrator
leśniczego stał się podstawowym i niezastąpionym narzędziem pracy. Wdrożenie
urządzeń mobilnych spowodowało zunifikowanie i uproszczenie obiegu
dokumentów, pozwoliło na przyjęcie zasady jednokrotnej ewidencji zdarzeń
gospodarczych, wyeliminowało błędy występujące podczas ręcznej ewidencji,
przyspieszyło obieg informacji i wpłynęło na uwiarygodnienie danych. Jednocześnie
zapewniony został szybki dostęp do aktualnych danych oraz umożliwiono wydajne
planowanie i analizę zdarzeń gospodarczych.
W latach 2007-2010 Lasy Państwowe wdrożyły drugą generację programu Leśnik na
platformie sprzętowo-systemowej Windows Mobile / Windows CE, a od 2019 roku
Leśnika+ na smartfonach z systemem Android.

100 pkt

uruchomić rejestrator zalogować się do rejestratora,

2.1.1.

10 pkt

Konfiguracja programu

Na potrzeby funkcjonowania Leśnika+:


• zintegrowano system Panel Leśnik+ z danymi w systemie LAS;
• opracowano funkcję zdalnej inicjalizacji ustawień w Leśniku+ i wyeliminowano rolę
administratora w Leśniku+;
• umożliwiono przypisanie wielu leśnictw do jednego rejestratora.


Powyższe funkcjonalności mają na celu uproszczenie procesu zarządzania urządzeniami w nadleśnictwach i zapewnią:


• pełną spójność danych pomiędzy systemem LAS, Panelem Leśnik+ i aplikacjami rejestratora
leśniczego w zakresie listy aktywnych leśnictw i rejestratorów, danych o aktywnych
użytkownikach systemu LAS i przypisanych leśnictwach;
• zdalną, automatyczną inicjalizację ustawień konfiguracyjnych w Leśniku+ z poziomu Panelu
Leśnik+;
• umożliwiają leśniczemu przełączanie się między wieloma leśnictwami, przypisanymi w
systemie LAS.

Instrukcja użytkownika
Leśnik +

Wersja aplikacji: 3.0.4 (marzec 2024)
Opracowanie:
ZZ ds. aplikacji mobilnych oraz informatyzacji stanowiska leśniczego

10 pkt

skonfigurować drukarkę domyślną poruszać się po menu rejestratora wydruk dokumentów, ustawienia wydruków

2.1.2.

xpkt

w budowie

xpkt

x

2.1.3.

xpkt

ZALICZENIE

Test sprawdzający

- pkt

­ przygotować zlecenie wykonania prac

2.1.4.

- pkt

w budowie

- pkt

­ przygotować zestawienie wykonanych prac

2.1.5.

- pkt

w budowie

- pkt

­ posługiwać się Panelem Leśniczego w zakresie tworzenia raportów

2.1..1.

- pkt

w budowie